Tratat despre har, Jonathan Edwards (3)

Concluzia 1. Din ceea ce s-a spus, aș remarca faptul că trebuie ca orice convertire să se producă instantaneu. Aceea cunoaștere, aceea îndreptare și convingere care sunt premergătoare convertirii pot fi graduale, iar lucrarea harului după convertire poate continua gradual, totuși lucrarea harului asupra sufletului cu ajutorul căreia o persoană este scoasă din starea de corupție și depravare totală și pusă într-o stare de har – arătând interes față de Hristos, și devenind, de fapt, copilul lui Dumnezeu – are loc într-o clipă.

Prin urmare, dacă acel har (sau capacitate), pe care o persoană îl are când este adusă într-o stare de har, ar fi total diferit în natură și caracter de ceea ce a fost mai înainte, atunci ar însemna că în ultimul moment dinainte ca acel om să devină în realitate un copil al lui Dumnezeu și să ajungă într-o stare de har, respectiva persoană nu are nici cea mai mică măsură a bunătății reale și a acelei capacități adevărate care se găsesc într-un copil al lui Dumnezeu.

Aspectele prin care convertirea este reprezentată în Scriptură demonstrează același lucru. În creație, ceva este făcut din nimic într-o secundă. Dumnezeu vorbește și se împlinește, El poruncește și este ascultat. Când morții sunt chemați la viață, acest fapt are loc într-un moment. Astfel, când Hristos l-a chemat pe Lazăr afară din mormânt, nu a fost o lucrare graduală. El a spus: „Lazăre, ieși afară!”, și viața a venit împreună cu chemarea. El a auzit vocea Sa și a trăit. Astfel, Hristos spune în Ioan 5:25 „Adevărat, adevărat vă spun că vine ceasul, și acum a și venit, când cei morți vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, și cei ce-l vor asculta vor învia”, cuvinte ce trebuie înțelese ca referindu-se la lucrarea de convertire. În creație, ființa ia naștere din neființă (din nimic) și chemarea este ascultată imediat, iar la înviere, morții sunt aduși la viață, în momentul în care este rostită chemarea morții ascultă.

În virtutea acestui caracter instantaneu al lucrării de convertire, unul din numele sub care se vorbește frecvent despre convertire, în Scriptură, este cel de chemare: Romani 8:28-30 „De altă parte, știm că toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu, și anume spre binele celor ce sunt chemați după planul Său. Căci pe aceia pe care i-a cunoscut mai dinainte, i-a și hotărât mai dinainte să fie asemenea chipului Fiului Său, pentru ca El să fie Cel întâi născut dintre mai mulți frați. Şi pe aceia pe care i-a hotărât mai dinainte, i-a și chemat; și pe aceia pe care i-a chemat, i-a și socotit neprihăniți; iar pe aceia pe care i-a socotit neprihăniți, i-a și proslăvit.” Faptele Apostolilor 2:37-39 „După ce au auzit aceste cuvinte, ei au rămas străpunși în inimă și au zis lui Petru și celorlalți apostoli: „Fraților, ce să facem?” „Pocăiți-vă”, le-a zis Petru, „și fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veți primi darul Sfântului Duh. Căci făgăduința aceasta este pentru voi, pentru copiii voștri și pentru toți cei ce sunt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema Domnul Dumnezeul nostru.” Evrei 9:15 (ultima propoziție) – „cei ce au fost chemați să capete veșnica moștenire care le-a fost făgăduită.” 1 Tesaloniceni 5:23, 24 – „Dumnezeul păcii să vă sfințească El însuși pe deplin… Cel ce v-a chemat este credincios și va face lucrul acesta.”

În aceste pasaje, prin chemare nu se înțelege nimic altceva decât ceea ce Hristos face în convertirea mântuitoare a unui păcătos. De unde reiese clar că aceasta este făcută instantaneu și nu gradual (treptat). Hristos, în marea Sa putere, doar rostește cuvântul plin de putere și acesta se înfăptuiește, El doar cheamă și inima păcătosului vine imediat. Chemarea la mântuire pare să fie simbolizată prin chemarea de către Hristos a ucenicilor, care L-au urmat îndată. Atunci când i-a chemat pe Petru, Andrei, Iacov și Ioan, ei se ocupau cu alte lucruri; dar la chemarea Sa, ei au lăsat imediat totul și L-au urmat. Matei 4:18-22 – Petru și Andrei aruncau mreaja în mare, iar Hristos le spune, când trece pe lângă ei, „Urmați-mă”; imediat ce le-a spus asta, ei au lăsat mrejele și L-au urmat. Tot astfel, Iacov și Ioan erau în barcă, împreună cu Zebedei, tatăl lor, ocupându-se de mreje, când El i-a chemat, iar ei au părăsit imediat barca și pe tatăl lor și L-au urmat pe Isus. L-a fel s-a întâmplat și atunci când Matei vameșul a fost chemat: Matei 9:9 „De acolo, Isus a mers mai departe și a văzut pe un om, numit Matei, șezând la vamă. Și i-a zis: „Vino după Mine.” Omul acela s-a sculat și a mers după El.” Acum, fie că ei erau convertiți sau nu, totuși, fără îndoială, felul în care Hristos îi cheamă pe primii Săi ucenici la o urmare vizibilă a Sa reprezintă pentru noi modalitatea prin care El i-ar chema pe oameni, în toate timpurile, să fie ucenicii Săi cu adevărat și să-L urmeze. Este ceva imediat și instantaneu pus în inimile lor, la aceea chemare, ceva ce ei nu au avut înainte, ceva ce îi face să-L urmeze.

Este foarte limpede că aproape toate minunile pe care Hristos le-a făcut în timp ce a fost pe pământ au reprezentat moduri de manifestare a lucrării Sale de convertire a păcătoșilor, iar modul în care a făcut aceste minuni dovedește caracterul instantaneu al lucrării de convertire. Astfel, atunci când a vindecat lepra – ce reprezenta vindecarea noastră de lepra spirituală – „Isus a întins mâna, S-a atins de el și a zis: „Da, vreau, fii curățat!” Îndată a fost curățată lepra lui.” Matei 8:3; Marcu 1:42; Luca 5:13. Și astfel, atunci când a deschis ochii orbului – ce simbolizează deschiderea ochilor sufletelor noastre oarbe (Matei 20:30, și alte pasaje) – El le-a atins ochii, și imediat ei și-au recăpătat vederea și L-au urmat. Astfel, în Marcu 10:52, Luca 18:43, când vindeca bolnavii – ceea ce înfățișează vindecarea bolilor noastre spirituale sau convertirea – El face această lucrare instantaneu. Astfel, atunci când a vindecat-o pe soacra lui Simon (Marcu 1:31), El a luat-o de mână și a ridicat-o, și imediat febra a lăsat-o, iar ea le-a slujit. Când femeia care avea scurgere de sânge I-a atins poala hainei lui Hristos, scurgerea de sânge a fost oprită imediat (Luca 8:44). Tot astfel, femeia gârbovă, cu un duh de neputință, atunci când Hristos Și-a întins mâinile peste ea, s-a îndreptat imediat și-L slăvea pe Dumnezeu (Luca 13:12,13), fapt ce reprezintă acea acțiune asupra sufletului prin care El dă o inimă integră, și pune sufletul în libertate din captivitatea în care se găsea pentru a-L glorifica pe El. Astfel, omul la scăldătoarea din Betesda, când Hristos i-a poruncit să se ridice, și-a luat patul și umbla, a fost imediat făcut sănătos (Ioan 5:8,9). În același mod Hristos scoate afară demoni, ceea ce semnifică deposedarea diavolului de sufletele noastre prin convertire. Tot astfel, Hristos a potolit vântul și valurile, această lucrare reprezentând supunerea înaintea Sa, prin convertire, a inimii celui păcătos, care este asemenea mării agitate, când nu se poate liniști; în același fel, Hristos i-a înviat pe cei morți, ceea ce simbolizează învierea sufletelor moarte în păcat.

Același fapt este confirmat de lucrurile cu care este comparată convertirea în Scriptură. Este deseori comparată cu o înviere. Oamenii naturali (după cum s-a spus anterior) se spune că sunt morți, și înviază  atunci când sunt convertiți prin puterea măreață și eficace a lui Dumnezeu. Acum, nu este cale de mijloc între a fi mort și a fi în viață; cel ce este mort nu are nicio urmă de viață în el, cel ce are ultima suflare de viață este încă viu. Când un om este înviat din morți, viața nu este într-o măsură mai mare în el decât a fost înainte, ci totul este nou. Lucrarea de convertire este comparată cu o înviere din morți tocmai datorită caracterului său instantaneu sau a înfăptuirii sale doar la rostirea unui cuvânt. Așa cum se spune în Ioan 5:25 (citat anterior) „Adevărat, adevărat vă spun că vine ceasul, și acum a și venit, când cei morți vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, și cei ce-l vor asculta vor învia.” Hristos are în vedere aici o lucrare de convertire, după cum apare în versetul precedent și în cuvintele care vorbesc despre timpul învierii din morți ca referindu-se nu doar la viața de apoi, dar mai ales la ceva care a și venit deja. Aceasta înfățișează convertirea ca pe o lucrare instantanee și imediată, asemenea schimbării făcute asupra lui Lazăr atunci când Hristos l-a chemat din mormânt: viața a venit odată cu chemarea, și Lazăr a înviat imediat. Chiar înainte de chemare păcătoșii sunt morți sau total lipsiți de viață, după cum apare în expresia, „Morții vor auzi glasul”, dar imediat după chemare ei sunt înviați; da, viața vine împreună cu cuvântul, această concluzie fiind clară nu doar pentru că li se poruncește să învieze, ci, de asemenea, pentru că se zice că ei vor auzi glasul. Primul moment în care ei primesc viață este clipa când Hristos îi cheamă, iar îndată ce ei sunt chemați – aceasta însemnând mai mult decât ceea ce s-a observat mai înainte – [sunt convertiți], deoarece chemarea și convertirea sunt prezentate în Scriptură ca referindu-se la același moment.

Același lucru este confirmat (după cum s-a observat anterior) din convertirea comparată cu lucrarea de creație, prin care ceva este creat fie din nimic, fie din ceva ce nu are aceleași calități sau principii, ca atunci când Dumnezeu l-a făcut pe om din țărâna pământului. Astfel se spune „Dacă este cineva în Hristos este o făptură nouă”, ceea ce în mod evident implică faptul că este un tip de făptură total diferită de ceea ce a fost înainte de a fi în Hristos, că principiile și calitățile pe care le are ca și creștin sunt cu totul noi, și că acesta nu mai deține nimic din ceea ce a fost înainte de a fi în Hristos.

Concluzia 2. De aici putem învăța că este imposibil pentru oameni să se convertească ei pe ei înșiși prin puterea și sârguința lor, doar cu o contribuție exterioară care să-i ajute în dezvoltarea abilităților și a principiilor naturale din sufletele lor, și în garantarea îmbunătățirii lor. Căci ce se câștigă în acest mod este doar o achiziție graduală, și nu ceva născut instantaneu, de o natură total diferită și de un cu totul alt tip decât ceea ce a fost în natura persoanei înainte. Tot ceea ce oamenii pot face prin puterea și sârguința lor este doar să amplifice, să îmbunătățească treptat, să remodeleze și să direcționeze calități, principii și perfecționări ale naturii pe care ei o au deja. Și acest lucru este clar, deoarece un om care-și dezvoltă și își îmbunătățește puterea și legile naturii sale proprii nu are nimic decât acele calități, puteri și perfecționări care sunt deja în natura sa pentru a le folosi, și nu poate decât să lucreze la ele (să le cizeleze). Este imposibil ca printr-o astfel de lucrare să se înfăptuiască ceva durabil, ci numai o nouă modificare a ceea ce există deja în natura sufletului. Această lucrare a omului se realizează doar prin îmbunătățirea calităților, legilor și perfecționărilor naturale, însă aceste lucruri nu vor fi niciodată îmbunătățite prea mult, niciodată cu asiduitate și niciodată pentru o perioadă lungă; ele nu vor fi nimic altceva decât o îmbunătățire a acelor calități, legi și perfecționări naturale, neavând însă nimic de o natură și esență fundamental diferite și superioare.

Este imposibil (după cum observă dr. Clarke) „ca un efect să aibă vreo calitate care nu era cuprinsă în cauză: căci dacă ar avea, atunci această calitate nu ar fi cauzată de nimic.” De aceea, este absolut imposibil, în acest caz, ca perfecționările și calitățile naturale ale oamenilor (oricât de ajutate ar fi) să producă în suflet o lege sau o perfecționare de o natură total diferită de natura lor (a acestor calități naturale), ori vreun mijloc de îmbunătățire sau modificare a lor.

Calitățile și principiile corpurilor naturale, precum imaginea și mișcarea, nu pot produce niciodată ceva mai presus de ele însele. Dacă înțelegerile și categoriile infinite ar fi făcute pentru eternitate, și lucrurile ar trebui să fie, de asemenea, pentru eternitate, iar toate efectele lor posibile nu ar putea fi niciodată nimic altceva decât repetarea aceluiași lucru. Nimic nu poate fi produs doar prin acele calități ale imaginii și mișcării, și astfel să fie mai presus de imagine și mișcare; în același fel, nimic nu poate fi produs în suflet doar prin principiile sale interioare, și să ajungă mai presus de aceste principii sau calități, sau de îmbunătățirile ori modificările lor. Și dacă presupunem că un ajutor exterior poate să înlesnească o dezvoltare completă și perfectă a acelor principii și calități naturale, fără ca acel ajutor sau influență să producă, în realitate, ceva dincolo de manifestarea legii interioare, se ajunge la aceeași concluzie. Nu se va produce nimic altceva decât o îmbunătățire și o nouă modificare a acelor principii care există deja. De aceea, se înțelege că harul mântuitor în inimă nu poate fi produs în om doar prin dezvoltarea calităților pe care acea persoană le are deja, nu poate fi niciodată ajutat prea mult de convingerea morală, și niciodată ajutat prea mult de manifestarea principiilor sale naturale. Harul mântuitor este ceva mai mare decât toate acestea, reprezentând o intervenție imediată sau o acțiune a Ființei Divine asupra sufletului omului. Harul trebuie să fie lucrarea directă a lui Dumnezeu și o exercitare propriu-zisă a puterii Sale extraordinare asupra sufletului.

traducere: Iulia Toma

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2011/05/tratat-despre-har-jonathan-edwards-3/

Doctrina alegerii. Ce credeau (și încă mai cred) baptiștii particulari?

Mulți creștini baptiști resping cu înverșunare doctrina alegerii suverane a lui Dumnezeu pentru mântuire fiind ferm convinși că aceasta nu este biblică, nu este dreaptă și că nu are nimic de a face cu învățătura baptistă istorică. Thomas J. Nettles – reputat teolog și profesor la Southern Baptist Theological Seminary din Louisville, Kentucky, în masiva sa lucrare Prin harul și pentru slava Lui (tradusă și publicată în 2006 la Editura Reformatio) – explică fundamentul scriptural al acestei doctrine, dar prezintă și modul în care, începând cu sec. al XVII-lea, predestinarea a fost înțeleasă de baptiști. Redau mai jos câteva citate despre alegere din cei mai cunoscuți teologi baptiști, citate preluate din cartea lui Nettles. Sper ca, citindu-le, să rămâneți măcar cu unele întrebări care să vă conducă la o cercetare mai profundă a Sfintei Scripturi în dorința de a înțelege harul măreț al lui Dumnezeu manifestat în mântuirea celor aleși.

Benjamin Keach (1640 – 1704)

Alegerea este în întregime bazată pe harul suveran al lui Dumnezeu, pentru că orice s-ar presupune (de către oponenții noștri), condiția pentru mântuire, precum și alegerea persoanelor noastre pentru viață veșnică stă în hotărârea lui Dumnezeu. Dumnezeu a hotărât să le dea aleșilor Săi Duhul Său, pentru a-i reînnoi și sfinți. Tot El a hotărât să dea și harul Său, în special credința pentru a crede și puterea pentru a persevera. Nu voi M-ați ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi și v-am rânduit să mergeți și să aduceți roadă și roadă voastră să rămână (Ioan 15:16). Este aceasta roada pocăinței? Este credința? Este ascultarea? Sau este sfințenia? Suntem rânduiți să aducem toată această roadă și roada noastră să rămână și să nu piară niciodată: … nu încetează să aducă roadă (Ieremia 17:8).

John Bunyan (1628 – 1688)

Putem spune că am fost mântuiți, în planul lui Dumnezeu, înainte de începerea lumii. Prin harul Său, Dumnezeu i-a prins pe cei care vor merge în cer într-un decret veșnic de alegere; aici se află cu adevărat începutul mântuirii noastre. Apostolul [Pavel] afirmă că El [Dumnezeu] ne-a mântuit și ne-a dat o chemare sfântă, nu pentru faptele noastre, ci după hotărârea Lui și după harul care ne-a fost dat în Hristos Isus, înainte de veșnicii (2 Timotei 1:9). Acesta este începutul mântuirii și, potrivit acestui început, toate lucrurile sunt de acord și conduc înspre concluzia următoare: El ne-a mântuit după planul veșnic pe care l-a făcut în Hristos Isus. Mântuindu-ne în felul acesta Dumnezeu, putem spune că ne-a mântuit prin faptul că a hotărât să facă eficace acele metode pentru completarea binecuvântată a salvării noastre; așa că ni se spune că suntem „aleși pentru mântuire în Hristos”. Și iarăși, că El ne-a dat, în acea alegere, acel har care va duce mântuirea noastră la bun sfârșit. Da, textul este foarte plin de conținut: El ne-a binecuvântat cu tot felul de binecuvântări duhovnicești, în locurile cerești, în Hristos. în El, Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii (Efeseni 1:3,4). Această alegere e socotită a fi un act al harului: Tot așa, și în vremea de față, este o rămășiță datorită unei alegeri, prin har (Romani 11:5).

Eu cred că alegerea nu dă la o parte sau nu împiedică mijloacele puse la dispoziție de Dumnezeu pentru a ne aduce la Hristos, la har și la slavă. Mai degrabă, ea face necesare folosirea și efectul acestora, pentru că ei sunt aleși să fie aduși în cer în acest fel, adică prin credința lui Isus Hristos, care este scopul chemării eficace.

John Gill (1697 – 1771)

Trebuie să înțelegem că alegerea pentru har și slavă a anumitor oameni de către Dumnezeu, din eternitate, este un act prin care oamenii sunt aleși din cauza bunei voințe și plăceri a lui Dumnezeu, înainte de a fi existat lumea, pentru sfințenie și fericire, pentru mântuire, prin Hristos, pentru a fi părtași slavei Sale și pentru a se bucura de viața veșnică datorită darului gratuit al lui Dumnezeu prin El [Hristos], Efeseni 1:4, 2 Tesaloniceni 2:13, Faptele Apostolilor 13:48; aceasta este prima binecuvântare fundamentală în conformitate cu care sunt împărțite toate binecuvântările spirituale; ea este așezată de apostol înaintea tuturor [binecuvântărilor] și este prima verigă din lanțul de aur al mântuirii omului (Efeseni 1:3,4, Romani 8:30).

Isaac Backus (1724 – 1806)

Cei sfințiți sunt puși deoparte pentru Dumnezeu din veșnicie, sunt chemați eficace la timp și sunt păstrați de puterea lui Dumnezeu, prin credință, pentru mântuire veșnică. Căci, după cum prin neascultarea unui singur om, mulți au fost făcuți păcătoși, tot așa prin ascultarea Unuia singur mulți vor fi făcuți drepți (Romani 5:19).

Andrew Fuller (1754 – 1815)

Doctrina alegerii libere sau necondiționate poate fi clar demonstrată și adeverită a fi un dictat al rațiunii drepte. Dacă oamenii sunt total depravați, ei sunt în întregime la dispoziția lui Dumnezeu fie pentru a-i mântui, fie pentru a nu-i mântui. Dacă unii sunt mântuiți, trebuie să fie printr-un act de har gratuit. Dacă unii sunt aduși să creadă în Hristos, pe când alții continuă în necredință (ceea ce corespunde cu un fapt continuu), diferența dintre ei trebuie să țină în întregime de har. Dar dacă Dumnezeu face o deosebire în timp, El trebuie să fi hotărât să facă astfel pentru veșnicie, fiindcă a presupune că Dumnezeu acționează fără un scop înseamnă a-L priva de înțelepciune, iar a presupune că în mintea Lui se va naște un scop nou ar însemna să-L acuzi că este schimbător. Aici, deci, ajungem noi pe tărâmul alegerii – o alegere suverană, necondiționată.

Luther Rice (1783 – 1836)

Prin decrete, se referă ei la ceva diferit de predestinare? Dacă nu, ar fi ei nemulțumiți cu predicarea unor cuvinte ca acestea: Ne-a rânduit mai dinainte [predestinat] să fim înfiați prin Isus Hristos, după buna plăcere a voii Sale; Căci pe aceia, pe care i-a cunoscut mai dinainte, i-a și hotărât mai dinainte [predestinat] să fie asemenea chipului Fiului Său; Căci noi suntem lucrarea Lui și am fost zidiți în Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte (nu este acesta un decret binecuvântat, și încă unul care ar trebui predicat?) ca să umblăm în ele?

Există pasaje similare numeroase și, cu siguranță, „un bun slujitor al lui Isus Hristos” nu se poate scuza singur sau nu poate fi confirmat în această lucrare de către Stăpânul său dacă evită să proclame această parte a învățăturii lui Dumnezeu, în timp ce ar trebui cu siguranță să accentueze obligația „tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască” și „să creadă Evanghelia”. Pe scurt, să îndemne la „pocăință față de Dumnezeu și credință în Domnul nostru Isus Hristos” ca datoria imediată a tuturor și, cu toată convingerea, „să afirme drepturile lui Mesia asupra fiecărui muritor.”

Adoniram Judson (1788 – 1850)

Cunoscând de la început că omenirea va cădea și se va distruge. Dumnezeu a ales, în mila Sa, câțiva oameni din rasa umană și i-a dat Fiului Său pentru a-i salva din păcat și de la iad.

În conformitate cu angajamentul Său de a-i mântui pe cei aleși și la împlinirea vremii, Fiul lui Dumnezeu a fost conceput în pântecele fecioarei Maria prin puterea Iui Dumnezeu, în provincia Iudeii din țara lui Israel, și, unind astfel natura divină cu cea umană, s-a născut ca om; Fiind Mesia Salvatorul (Isus Hristos), a ascultat în mod desăvârșit de Legea lui Dumnezeu și apoi și-a dat viața pentru om în agoniile cele mai cumplite ale crucificării, prin care a făcut ispășire pentru toți cei care doresc să creadă.

John L. Dagg (1794 – 1884)

Tot ce va fi atunci prezent în mintea divină a fost înaintea acesteia din veșnicie și ceea ce va face Dumnezeu atunci a fost plănuit de El de la început, iar motivele pentru care o va face sunt motivele pentru care a plănuit să o facă. Nu poate exista nicio greșeală în acest scop dacă nu există în îndeplinirea [acestuia]. Dacă Dumnezeu poate să justifice pe deplin înaintea universului adunat în ziua de apoi modul în care și-a împărțit harul oamenilor, atunci acesta trebuie să fie drept: și dacă o parte din rasa umană poate fi îndreptățită, atunci acea parte a fost îndreptățită în scopul lui Dumnezeu; în consecință alegerea lui Dumnezeu a fost făcută în dreptate.

Francis Wayland (1796 – 1865)

Într-o vreme, mintea mea s-a răzvrătit împotriva doctrinei alegerii. Mi se părea o parțialitate. Acum înțelegeam că nu am nici un fel de drept asupra lui Dumnezeu, ci că, dacă eram pierdut, era întru totul vina mea și că, dacă eram mântuit, trebuia să fie pur și simplu o faptă a harului nemeritat. Am observat că tocmai această doctrină era singura mea speranță de mântuire, întrucât, dacă Dumnezeu nu m-ar fi căutat, eu nu L-aș fi căutat niciodată.

Basil Manly Sr. (1798 – 1868)

Acum, dacă Dumnezeu știe toate lucrurile, El știe cine va fi mântuit. Dar putea ști Dumnezeu cine va fi mântuit cu precizie dacă acest lucru n-ar fi putut fi văzut? Sau dacă este necesară o intervenție divină pentru a fi mântuit, iar partea inițială a acelei intervenții îi aparține lui Dumnezeu, putea El cunoaște dinainte că acel om va crede dacă nu avea un scop îndurător de a lucra în viața lui astfel încât el să poată crede?

Uneori am purtat în mod particular și prietenos discuții cu frații mei arminieni (căci n-am avut niciodată în viață vreo ceartă și sper că nu voi avea niciodată); iar arunci când li se pune în față acest aspect, ei de fapt neagă întotdeauna precunoașterea lui Dumnezeu, adică spun că El poate cunoaște toate lucrurile, dar alege să nu cunoască unele lucruri, adică numărul celor care vor crede. Mie mi se pare că există aici o inconsecvență vădită. Cum poate alege El să nu cunoască unele lucruri dacă nu le-a cunoscut mai întâi și nu le-a șters apoi din cunoștința Sa? – Este aceasta omnisciență? Sau este posibil, în natura lucrurilor, să cunoști un lucru și apoi să-l ștergi din cunoștință?

Să presupunem că ați dori să nu știți niciodată nimic despre faptul că m-ați auzit astăzi vorbind și ați depune un efort perseverent și hotărât să ștergeți acest lucru din memoria voastră, ați putea-o face? N-ar fixa tocmai acest efort pentru totdeauna în mintea voastră acest lucru? Și cum se poate concepe că și-ar limita Creatorul cunoașterea la mai puține lucruri decât cele care pot fi cunoscute, sau că știința Sa ar fi imperfectă, fie că este făcută astfel de propria Sa voință, fie de circumstanțe din afara Lui? Dar dacă se admite că toate lucrurile pot fi cu adevărat cunoscute de Creator, acest lucru este suficient pentru a dovedi că lucrurile care pot fi astfel cunoscute sunt clare și sigure; altfel cum ar putea fi cunoscute? Indiferent din ce unghi ai privi acest subiect, o judecată sănătoasă te va aduce înapoi la aceeași concluzie.

Frații mei, indiferent cât de misterios și de neînțeles ar putea fi faptul că Dumnezeu a ales un biet păcătos ca mine – m-a ales, m-a iubit, m-a răscumpărat, m-a chemat, m-a justificat și mă va glorifica în mod gratuit – eu mă voi bucura de acest adevăr și-I voi mulțumi pentru harul Său gratuit!

R.B.C. Howell (1801 – 1868)

De aceea, întregul aranjament s-a făcut pe baza harului Său suveran, nefiind influențat de meritul uman. Dar această concluzie nu poate fi dedusă numai din faptele care vă stau înainte. Întreaga Sa suveranitate din toată această tranzacție este afirmată explicit în Cuvântul Său: El ne-a mântuit nu pentru faptele făcute de noi în dreptate, ci pentru îndurarea Lui, prin spălarea nașterii din nou și prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt, pe care L-a vărsat din belșug peste noi, prin Isus Hristos, Mântuitorul nostru, pentru ca, o dată justificați prin harul Lui, să ne facem, în speranță, moștenitori ai vieții veșnice.

P.H. Mell (1814 – 1888)

Predestinarea este acel decret veșnic, atotînțelept și imuabil al lui Dumnezeu, prin care a hotărât și a predestinat, înainte de veacuri, să creeze, să fie stăpân și să direcționeze spre un scop anume fiecare persoană și fiecare lucru pe care le-a adus sau le va aduce în ființă, să subordoneze întreaga creație și s-o facă să declare slava Sa.

James P. Boyce (1827 – 1888)

Din proprie inițiativă (în conformitate cu voia Sa și nu din obligație față de om și nici datorită voinței vreunui om) și din veșnicie (perioada în care acționează Dumnezeu și nu în timp, în care acționează omul), Dumnezeu (care este Cel care selectează sau alege, și nu omul) a hotărât să mântuiască (nu a mântuit, de fapt, ci doar a hotărât să o facă), [și să mântuiască (nu să acorde Evanghelia sau privilegiile bisericești)] un număr precis de oameni (nu întreaga rasă umană, nici doar câțiva oameni în mod nedefinit, nici o anumită parte proporțională în mod nedefinit, ci un număr precis), ca indivizi (nu întreaga rasă sau o parte a acesteia, nici a unei națiuni, nici a unei biserici, nici a unei grupări, ca oameni credincioși sau evlavioși, ci indivizi), nu pentru sau datorită vreunui merit sau vreunei fapte a acestora, nici datorită vreunui beneficiu pe care aceștia I l-ar aduce (nu pentru faptele lor bune, nici pentru sfințenia, virtutea, credința sau sfințirea lor spirituală, deși alegerea se face pentru o mântuire obținută prin credință și sfințire; nici pentru vreun beneficiu pe care ei I l-ar aduce, deși mântuirea lor scoate mult în evidență slava manifestată a harului Său), ci datorită bunei Sale plăceri (doar pentru că așa I-a plăcut să aleagă).

Charles Spurgeon (1834 – 1892)

Eu cred în doctrina alegerii deoarece sunt convins că, dacă [Dumnezeu] nu m-ar fi ales înainte de întemeierea lumii, nu m-ar fi ales niciodată. Și El a trebuit să mă aleagă din motive necunoscute mie, deoarece eu nu am putut găsi nici măcar un singur motiv în mine însumi care să mă învrednicească să fiu iubit cu o dragoste specială. Astfel, sunt forțat să accept această mare învățătură biblică .

Înainte de a exista vreo ființă creată – când eterul nu era vânturat de aripile îngerilor, când spațiul în sine nu exista deloc, când nu exista decât singur Dumnezeu, chiar și atunci, în acea singurătate a Divinității și în acea adâncime și profunzime calmă și liniștită, inima Lui era mișcată cu dragoste pentru aleșii Săi. Numele lor erau scrise pe inima Lui și ei erau iubiții inimii Lui. Isus și-a iubit poporul înainte de întemeierea lumii – chiar din veșnicie!

A.H. Strong (1836 – 1921)

Alegerea este acel act etern al lui Dumnezeu, prin care, în plăcerea Sa suverană și nu datorită vreunui merit prevăzut în ei, El alege anumiți oameni din numărul celor păcătoși pentru a fi destinatarii harului special al Duhului Său și pentru a fi făcuți astfel părtași de bună voie la mântuirea lui Hristos.

J.B. Gambrell (1841 – 1921)

[Predestinarea] este înțeleaptă în toate căile sale, în faptul că selectează și face eficace toate mijloacele care duc spre scopul final. Nu este adevărat că „Dacă un om este să fie mântuit, va fi mântuit oricum”. El va fi mântuit, dar va fi mântuit în modul pe care-l alege Dumnezeu, nu oricum. Iar acest mod al lui Dumnezeu este predicarea Evangheliei despre care a poruncit să fie proclamată la orice făptură. Prin predicarea Evangheliei El va scoate un popor pentru Sine din toate națiunile.

B.H. Caroll (1843 – 1914)

Pocăința și credința derivă din alegere și nu alegerea din ele. Astfel că ceea ce vrea să spună Pavel prin precunoaștere este aproape același lucru cu predestinarea; că în veșnicie Dumnezeu a hotărât și a ales conform acelei predestinări.

F. H. Kerfoot (1847 – 1901)

Mântuirea este darul gratuit al lui Dumnezeu în originea, continuarea și desăvârșirea ei; în Hristos, suntem aleși sau selectați în mod personal sau individual din veșnicie, suntem mântuiți și chemați afară din lume nu în conformitate cu faptele noastre, ci în conformitate cu scopul și harul Său, prin sfințirea făcută de Duhul și prin credința în adevăr; noi suntem păziți de puterea Lui ca să nu cădem și că vom fi prezentați fără vină înaintea slavei Sale.

E. C. Dargan (1852 – 1930)

Esența argumentului este că Dumnezeu este suveran și poate face ce vrea cu ce este al Său… Cu alte cuvinte, Dumnezeu este total liber în manifestarea milei Sale față de persoane individuale și, în consecință, față de grupuri de oameni. El nu este obligat să aibă milă de nici un individ. Este o chestiune de alegere liberă din partea Sa… Atât mila, cât și împietrirea lui Dumnezeu depind de voia Sa suverană. Dacă arată milă păcătosului pocăit, acest lucru nu se datorează faptului că păcătosul o merită, ci faptului că așa vrea Dumnezeu în harul Său…

Permanent link to this article: https://www.monergism.ro/index.php/2011/05/doctrina-alegerii-ce-credeau-si-inca-mai-cred-baptistii-particulari/

Load more

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: